Home

We verwelkomen jullie graag op 14 juni 2020 voor de Twintigste Editie !

Alle praktische info vind je hier.

 

Nieuwe leden :

Nieuwe leden zijn steeds welkom!
Op onze pagina Lid Worden vind je alle informatie om je bij onze club aan te sluiten. 

Iedere zondag een B-ploeg, zij starten aan the Ranch om 9u30 op zondag.
Iedereen die wil proeven van een fietstocht (40-70 km) aan een aangenaam tempo (26-28 km/u) is welkom, ook dames!!

Niet-leden (toekomstige leden) zijn welkom om enkele proefritten mee te rijden.

Planning :

ALLE CLUBRITTEN AFGELAST TOT EN MET 19 APRIL.

27/3 Alle maatregelen werden verlengd tot en met 19/4. Er werden geen bijkomende maatregelingen of wijzigingen opgelegd, ook niet wat betreft fietsen, joggen en wandelen.

25/03 Richtlijnen SKA: Hoe ver mag je fietsen?
WIE NIET ZIEK IS, MAG NOG IN DE OPEN LUCHT BEWEGEN EN SPORTEN
De kreet die ongetwijfeld het jaaroverzicht van 2020 zal domineren is kort en krachtig, maar slaat op mensen die ziek zijn. Als je niet hoest, niet abnormaal vermoeid bent en ook niet kortademig, dan hoeft je niet constant in je kot te blijven en mag je gaan wandelen, joggen of fietsen. Veel mensen vragen zich af hoe ver ze van huis mogen gaan. Ook de politie vraagt duidelijkheid. De Sport- en Keuringsartsen (SKA) en Gezond Sporten Vlaanderen (GSV) creëren die duidelijkheid met het advies je route zo uit te stippelen dat je in een uur weer thuis kunt raken.
 
Je hoeft niet binnen een bepaalde straal van je woning te blijven…
Het belangrijkste principe is dat we zoveel mogelijk thuisblijven, maar lichaamsbeweging is een toegelaten uitzondering. Onze minister van sport raadt het zelfs aan. Ga je wandelen, joggen of fietsen, dan hoef je niet binnen een maximumafstand van je woonst te blijven. De overheid gebiedt “in de nabijheid van de eigen woonst” te sporten, maar plakt daar voorlopig geen cijfer op. Trouwens, wat is ‘nabijheid’? Voor een doorsnee wandelaar duurt tien kilometer langer dan vijftig kilometer voor een getraind wielertoerist.
 
… maar zorg dat je, als het moet, altijd in een uur thuis kunt geraken.
Wie het gewend is flinke wandelingen, looptochten of fietsritten te maken, kan er nog altijd enkele uren of zelfs een dagje op uit trekken en toch nooit ver van huis zijn. Het advies luidt: loop of fiets altijd in een lus vanaf je woonst. Het kan ook rónd je woonst, in een hartvormige route zeg maar. Plan je tocht zo dat je bij een probleem altijd in een uur thuis kunt raken. In geval van bv. materiaalpech of een valpartij is de kans dat je de situatie alleen of met de hulp van huisgenoten kunt oplossen groter naarmate je dichter bij huis bent. Je hoeft dan geen beroep te doen op derden of hulpdiensten, raakt niet geblokkeerd en veroorzaakt ook geen extra besmettingsrisico. In eigen streek ken je de weg en de verkeerssituaties ook beter en kun je altijd een korte route naar huis nemen.
Laat ons dit met z’n allen respecteren en het risico verkleinen dat de overheid een maximumafstand moet opleggen. De lusmethode geeft wielrenners de kans nog een flinke tocht te maken zonder “het land te doorkruisen”. Die lus hoeft niet eens lang te zijn; vier toertjes van bv. 20 kilometer zijn veiliger dan één van 80.